Moppekurs

Fick en eller nej, fick flera frågor för någon vecka sen om jag inte jag kunde göra ett inlägg om moppekusen som jag går! Och mitt svar till det är självklart, jag hjälper och delar gärna med mig så mycket som det bara går!
 
Så moppekurs alltså. Jag fick det i födelsedagspresent av min mamma och pappa och ska snart köra upp och ha mitt teoriprov. Än så länge har jag bara tagit mina teori kurser där de går genom allt man behöver kunna till både provet och uppkörningen så anteckna ALLT de säger är mitt tips. Sen är det bara att sitta och rå plugga till du känner att du kan allt! Och med det menar jag inte att du ska sitta med huvudet i boken i timmar utan ta det lugnt för tänka och memorera men framför allt anteckna. Det kommer du långt med.
När det kommer till uppkörningen så har jag absolut ingen aning om hur det går till. Jag har min första körning nu på söndag och trafik körningen på onsdag. Det är väldigt viktigt att klara uppkörningen för att få fortsätta och boka tid samt göra teoriprovet. Teoriprovet går ut på att du ska svara på 70 frågar men kan du kan dock bara få 65 som max poäng. Det är för att fem av dessa 70 frågor är bara test frågor, du har ingen aning om vilka frågor det är vilket gör allt mycket svårare. För att få godkänt måste du ha minst 52 rätt och du får veta redan efter du svarat på sista frågan om du har klarat det eller inte! Så har du klarat provet kan du i princip gå ut sätta dig på moppen och köra hem. Simpel as that! Kom ihåg att provet görs i en jätte stor dator sal och frågorna är precis som en vanlig fråga dock med 2-4 svars alternativ du kryssar i!
 
För er som undrar går jag i Förarskolan som ligger i globen! Helt underbara människor där så jag tipsar er starkt om det mopedskolan!
Nu hoppas jag att ni har fått liiiiite mer koll på det här med mopedkurser osv, som sagt jag är inte en expert på att förklara!
 
Kom ihåg också att ni ska välja AM ( klass 1 ) och inte klass 2. Skillnaden är att klass ett är en moped som kan gå upp till 45-50 km/h och klass 2 kan mopeden bara gå upp till 25 km/h, mopeden får också bara åka på cykelbanor eftersom att den går så långsamt!
 


Längtar till sommaren som alla andra, då man kan åka ut på moppen med kompisar och killar! Åå älska.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: